Julkaistu: 05.04.2021

Harju Elekter Oy:n sisaryhtiö Telesilta Oy ja Uudenkaupungin Työvene Oy ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo vuosikymmenien ajan. Tämä tarina kertoo yritysten erityisen syvästä kumppanuudesta, jonka tarkoitus on, että molemmat menestyvät eikä kumpikaan tavoittele pikavoittoja toisen kustannuksella.

– Meillä on Telesillan kanssa aivan erityinen suhde. Telesilta hoitaa käytännössä kaikki meidän projektiemme sähköistykset sekä automaatio- ja navigointijärjestelmiin liittyvät työt. Yhteistyömme perustuu partnerisopimukseen, jossa kumppanuuden sisältö on tarkkaan määritelty, kertoo Uudenkaupungin Työvene Oy:n toimitusjohtaja Juha Granqvist.

– Olemme saaneet jo vuosikaudet toimittaa Työveneen rakentamiin aluksiin kaikki sähkö-, navigointi- ja automaatiolaitteet avaimet käteen -periaatteella. Vastaamme sillä puolella kaikesta suunnittelusta, laitehankinnoista ja asennuksista. Haluamme tulevaisuudessakin olla Työveneen ykköspartneri sähkötoimituksissa ja vastaavasti Työvene on meidän ykköspartnerimme telakkapuolella, täydentää Telesilta Oy:n toimitusjohtaja Joonas Puustelli.

Erikoisaluksia ja vaativia sähköistyksiä

Ennen kuin paneudumme tarkemmin kumppanusten käytännön yhteistyöhön, tässä yritysten lyhyet esittelyt toimitusjohtajien omin sanoin:

– Uudenkaupungin Työvene suunnittelee ja valmistaa erikoisaluksia pääosin viranomaiskäyttöön ja julkishallinnon asiakkaille. Mitä monimutkaisempi projekti, sen parempi meille. Meillä on takana haastavia vuosia, mutta tällä hetkellä näyttää huomattavasti paremmalta. Meillä on nyt hyvä peruskuorma, ja kun saamme vielä vähän lisää kauppaa, se alkaa näkyä tulospuolellakin. Muutama vuosi on kärvistelty, kun markkinat ovat olleet aika kehnot. Nyt näyttää kohtalaisen hyvältä, Juha Granqvist sanoo.

Granqvist on työskennellyt Uudenkaupungin Työveneen palveluksessa vuodesta 2008 ja toimitusjohtajana vuodesta 2019.

– Telesilta toimii sähköurakoinnin saralla lähinnä länsirannikolla. Asiakkaitamme ovat meriteollisuuden sekä prosessi- ja valmistusteollisuuden ja rakennusteollisuuden yritykset. Valmistusteollisuus viittaa ennen kaikkea Uudenkaupungin autotehtaaseen. Prosessiteollisuuden parissa urakoimme muun muassa Harjavallan tehtailla sekä palvelemme erilaisten moduulirakenteisten yksiköiden rakentajia kuten FläktGroupia, Alfa Lavalia ja Calortecia. Rakennuspuolella teemme vähän vaativampia hankkeita, eli ei niinkään esimerkiksi kerrostaloasuntojen sähkötöitä. Olemme mukana, kun jonnekin rakennetaan vaikkapa teollisuushalli tai laajennetaan sairaalaa, Joonas Puustelli kertoo.

Puustelli tuli Telesillan palvelukseen vuonna 2017, yrityksen toimitusjohtajana hän työskennellyt syksystä 2019.

Yhdessä starttihetkestä lähtien

Vuonna 1978 perustettu Telesilta tuli osaksi Harju Elekter Groupia vuonna 2017, kun AS Harju Elekter osti yrityksen. Yrityskauppa ei vaikuttanut Telesillan ja Uudenkaupungin Työveneen kumppanuuteen.

– Kun Harju Elekter oli ostamassa Telesiltaa, olimme hetken hieman huolissamme, miten yhteistyömme käy. Nopeasti huomasimme, ettei kaupalla ollut mitään negatiivista vaikutusta meidän partnership-suhteeseemme. Vähintään yhtä hyvässä hengessä olemme jatkaneet kumppanuuttamme, Juha Granqvist sanoo.

– Kun Telesilta tekee kaikki meidän urakkamme, se mahdollistaa projektien avaamisen yhdessä. Eli jos me kilpailuttaisimme sähköistys- ja automatisointiurakoitamme, toimittajat eivät välttämättä antaisi meille ihan kaikkea tietoa. Toimimme siis yhdessä heti starttihetkestä ja tarjouksentekovaiheesta lähtien – hyvin avoimesti tietoa jakaen molemmin puolin, Granqvist selvittää.

Partioveneitä ja hybridilauttoja

Tällä hetkellä Uudenkaupungin Työveneen ja Telesillan yhteistyö pitää sisällään muun muassa partioveneitä ja hybridikäyttöisiä matkustaja-aluksia.

– Juuri nyt rakennamme Rajavartiolaitokselle seitsemän partioveneen sarjaa. Ruotsin Göteborgiin meillä on rakenteilla hybridikäyttöinen matkustaja-alus. Telesilta suunnittelee ja tekee näihin kaikki sähkö-, navigointi- ja automaatiotyöt avaimet käteen -toimituksena, Työveneen Granqvist kertoo.

– Göteborgiin lähti jo aiemmin ensimmäinen Suomessa rakennettu hybridikäyttöinen lautta. Nyt Työveneen telakalla rakennetaan Elvylle sisaralusta, johon toteutamme vielä isomman akkukapasiteetin kuin ensimmäiseen. Sillä pystyy ajamaan vielä pidempään puhtaasti akkusähköllä, jolloin aluksen ei tarvitse pärisyttää diesel-konetta joella keskellä Göteborgin kaupunkia, Telesillan Puustelli jatkaa.

Avoin viestintä ja luottamus ratkaisevat

Granqvist ja Puustelli korostavat haastattelussa moneen otteeseen yritysten yhteistyön – tai partneshipin – saumatonta toimivuutta.

– Ei tämä meidän yhteistyömme varmaan ihan ainutlaatuista ole, mutta onhan tämä todella syvä partnership. Tällaisessa kumppanuudessa kaikkein tärkeintä on avoin kommunikointi ja molemminpuolinen luottamus. Samassa veneessä ollaan!

– Yksi Telesillan vahvuus on pitkä kokemus juuri tältä alalta ja tällaisista projekteista ja aluksista, joita me rakennamme. Ja onhan Telesillan oma asennusporukka aivan ensiluokkaista, Granqvist kiittelee kumppaniyritystä.

– Luottamus on molemminpuolista ja toiminta kaikin puolin avointa. On todella mukavaa tehdä liiketoimintaa yhdessä. Sekin helpottaa, että toimimme samalla tontilla, Joonas Puustelli sanoo.

”Samalla tontilla” taas tarkoittaa sitä, että Telesillan pääkonttori Uudessakaupungissa sijaitsee telakan, eli käytännössä Uudenkaupungin Työveneen, porttien sisäpuolella.

www.telesilta.fi
www.tyovene.com